Vanliga frågor & Svar

Vill du bo i Grycksbo - Kontakta oss!

Här nedan finner du svar på några vanliga frågor

När kan jag hämta ut mina nycklar vid inflyttning?

Du får hämta ut dina nycklar den första vardagen i månaden där ditt kontrakt börjar gälla. Detta kan ändras baserat på undantag om du blir kontaktad av oss.

Vad händer om jag har tappat bort min nyckel?

En borttappad nyckel innebär en säkerhetsrisk för dig, oss och framtida hyresgäster. Därför måste en försvunnen nyckel alltid anmälas till oss. Det som kommer hända vid fallet av en helt försvunnen nyckel är att du måste betala för att vi ska byta ut och montera ett nytt lås för att hålla ditt hem tryggt.

Hur säger jag upp min lägenhet?

Uppsägningstiden är vanligtvis tre månader enligt hyreslagens bestämmelser. Se aktuell uppsägningstid på ditt hyreskontrakt. Uppsägningstiden räknas från det månadsskiftet som inträder närmast efter att vi mottagit denna uppsägning
Vid dödsfall får dödsboet inom en månad från dödsfallet säga upp avtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen.
Under uppsägningstiden kommer lägenheten att visas för nya intressenter efter överenskommelse med dig som hyresgäst. All förmedlingen av lägenheten samt kontakt med nya intressenter sker via oss som fastighetsägare.

Hur kan jag göra intresseanmälningar för kommande lägenheter?

För att se lediga lägenheter hos Grycken AB – Kontakta oss via telefon, intresseanmälan kommer att skapas.

Får jag hyra ut i andra hand?

Du kan söka tillstånd att få hyra ut din lägenhet i andra hand under en kortare period om du ska:
– Provjobba på annan ort
– Studera på annan ort
– Prova att bo med din särbo.

Får jag ha husdjur?

Ja, hund och katt är tillåtet, andra husdjur skall godkännas av hyresvärd. Akvarier medför en olycksrisk och kräver extra försäkringar av dig som hyresgäst. Alla djurägare skall tänka på att även om vi älskar djur kanske det finns grannar som är allergiska mot djur eller till och med rädda för djur. Det är viktigt att alltid visa hänsyn till grannarna, detta kan generellt genomföras genom att: Alltid plocka upp efter djuren, se till att de inte låter för mycket så att det stör grannarna, hålla hundar kopplade och hålla koll på katterna. Kom även ihåg att eventuella skador i lägenheten kan du bli ersättningsskyldig för vid utflyttning samt vid utflyttning krävs extra noggrann slutstädning.

Får jag göra en kopia av nyckeln till min lägenhet?

Vi på Grycken AB kan skapa en kopia, men du får inte skapa en kopia på egen hand. Detta är för att säkerställa att vi som hyresvärd håller koll på alla nycklar som fungerar till lägenheten när de ska lämnas tillbaka och någon ny ska flytta in.

Vad är det för uppsägningstid på min lägenhet?

När du flyttar är din uppsägning tre hela kalendermånader oavsett om du flyttar från Grycken AB eller om du flyttar inom Grycken AB. Om utflyttande och inflyttande hyresgäst kommer överens om en tidigare inflyttning tar Grycken AB ut en administrativ kostnad från den utflyttande hyresgästen. För mer information se våran uthyrningspolicy.

Vad gör jag om jag inte har fått min hyresavi?

Om du har tappart bort eller inte har fått din hyresavi så är det enklast att få en ny genom att logga in via ”Mina sidor” i menyn för att hitta alla dina hyresavier. Annars går det att maila oss på info@grycken.nu eller alternativt ring oss så hjälper vi dig så snabbt vi kan.

Hur anmäler jag ett fel i min lägenhet?

Bäst för oss är att du loggar in via ”Mina sidor” i menyn och göra en felanmälan där. Alternativt kan du till oss (023-666 53 40) och trycka 2 för felanmälan, den är öppen på vardagar kl. 8.00-10.00. Vid akuta fel ringer du oss (023-666 53 40) och trycker 4:a. Observera att akuta fel endast är sådant som inte kan vänta till nästkommande vardag.

Vad gör jag om jag blir utelåst?

Vid händelsen att du inte kan ta dig in så kan Grycken AB göra en utryckning och låsa upp dörren mot en avgift. Ring (023-6665340) och välj 4:a för jour så hjälper vi dig så fort vi kan. Avgiften finner du under ”För hyresgäster” i menyn

Får jag sätta upp en uppblåsbar pool?

Nej tyvärr, detta är för att vi på Grycken AB inte kan säkerställa att olyckor eller skador inte sker i poolen eller att någon annan använder den. Som hyresvärd är vi skyldig för eventuella skador som kan ske och därför tillåter vi tyvärr inte användandet av pool på våra fastigheter.

Får jag ställa ut en studsmatta?

Nej tyvärr, detta är för att vi på Grycken AB inte kan säkerställa att olyckor eller skador inte sker vid eller på studsmattan eller att någon annan använder den. Som hyresvärd är vi skyldig för eventuella skador som kan ske och därför tillåter vi tyvärr inte användandet av studsmattor på våra fastigheter.

Får jag grilla på min balkong/altan?

På en balkong så är det endast godkänt att grilla med en elgrill och endast när restriktionerna anser att det inte är brandfarligt ute. Om du har en altan så är det godkänt med kolgrillning men du har alltid ansvar för att röken inte stör grannarna runt omkring dig.

Hur gör jag om det är varmt i lägenheten?

Under sommaren kan det under vissa perioder bli väldigt varmt ute och då ofta även inne i lägenheten. En enkel regel vid sådan tillfällen är att man skall hålla stängt dagtid och öppet nattetid.

Närmare beskrivet så är det viktigt att hålla den varma luften och solstrålarna ute bland genom att blockera solstrålarna med persiennen eller gardinen. Undvik att öppna fönster eller dörrar när temperaturen enligt termometern är högre utomhus än inomhus, luften kan kännas sval när det fläktar men man släpper då in varmare luft som värmer upp lägenheten. Om man på dagtid behöver öppna så är det fördelaktigt att om möjligt öppna på skuggsida för att få in så sval luft som möjligt, Öppnar man på solsidan så släpper man in väldigt varm luft då husfasaden värms upp av solen. Öppna gör man bäst på kvällen och natten för att släppa in svalare nattluft. En fläkt inomhus kan även det hjälpa.

Hur gör jag om det är snö och halt utanför min lägenhet?

Hos Grycken AB har vi anlitade entreprenörer som skottar och grusar utanför entre dörrar, trappor och gångar en gång under dagen. Din parkering är ditt eget ansvar att skotta och grusa när det är halt ute. Grus finns tillgängligt för hyresgäster i gruslådor på fastigheten.

Hur gör jag om det är kallt i lägenheten?

Har du element:
För att värmen skall fingera från elementet så skall ingen möbel eller soffa stå för elementet, det bör vara minst 15 cm fritt mellan fönster/element till närmaste möbel. Kontrollera även så att gardiner inte täcker för termostaten och att elementet därigenom värmer upp termostaten snabbare än luften i rummet.
Är det fortfarande kallt så kan du göra följande kontroller:
1. Kontrollera så att termostaten på elementet står så att det skall vara varmt, läs 2 om det inte blir varmt
2. Är elementet helt kallt och du har andra element som är varma?
Ja: Då har ventilen i elementet troligen fastnat och behöver lossas.
Gör en felanmälan via Mina sidor.
Nej: Om elementet är svalt så kan du prova att vrida termostaten från min till max och tillbaks 4-5 gånger
och avvakta om det då blir varmare, annars felanmäler du via Mina sidor.

Har du golvvärme:
Golvvärme har en viss tröghet och det tar ett tag vid väderomslag innan man märker om det blir varmt som det skall. Termostaterna för varje rum bör stå vid det röda strecket eller strax över, om det då är kalt i något eller alla rummen och det har varit samma temperatur ute i 7-8 timmar (dvs inte nyss varit väderomslag), då gör du en felanmälan. Kontrollera gärna om det är något rum som har varma golv och något golv som är kallt, då vet våra vaktmästare bättre hur de skall åtgärda värmen.

Temperaturen inomhus mäts bäst 1 meter från vägg och inte i närheten av ett fönster för att få en så rättvis temperatur som möjligt.