För hyresgäster

Vill du bo i Grycksbo - Kontakta oss!

Här finner du information för Dig som är hyresgäst.

Du som är hyresgäst kan logga in på Mina Sidor via länken i menyn, där finner du bla. dina registrerade uppgifter, hyresavier och möjlighet att göra felanmälan mm. i Menyn till vänster finner du mer information och fakta som berör dig som hyresgäst hos oss. Saknar du information så är du självklart välkommen att kontakta oss.

Felanmälan

Om du behöver anmäla något fel något i din lägenhet eller fastigheten så gör du det i första hand på felanmälan i Mina Sidor, som alternativ kan du kontakta oss via telefon, välj då en 2:a för felanmälan. Om det har inträffat något akut i din lägenhet eller fastigheten så kontaktar du jouren på vår telefon 023-666 53 40 och väljer 4:a för jour.

Bra att veta!
Jouren är endast för akuta ärenden som inte kan vänta till nästa vardag och av sådan art att det kan medföra skada för människa eller på fastigheten. Om du kontakter jouren i ett ärende son inte är av akut karaktär, som till exempel att spisen är ur funktion eller om en lampa är trasig, då får du själv bekosta utryckningskostnaden.

Felanmälan för icke akuta ärenden gör du på Mina sidor

Vad är akuta fel?
Ett akut fel är något som utgör fara för en människa eller fastighet. När ni kontaktar jouren så gör de en första bedömning om det är akut eller inte.
Några exempel på akuta fel:

  • Trasig eller krossas glasruta med risk för personskada eller inbrott
  • Fönster på markplan som ej går att stänga med risk för inbrott
  • Lägenhetsdörr som inte går att stänga eller låsa med risk för inbrott eller att obehörig kan komma in
  • Trasiga vattenledningar, kranar eller liknande och att det rinner eller sprutar vatten som ej går att stoppa
  • Det är strömlöst i lägenheten, trappuppgången eller fastigheten
  • Hissen har fastnat och något är i hissen
  • Du är innlåst och kan inte komma ut ur lägenheten

Utelåst

Är du utelåst och inte kan komma in i lägenheten, då tar vi ut en avgift för att komma och låsa upp din dörr. Personen ska vara den hyresgäst som står på kontraktet och kunna visa upp legitimation vid tillfället.
Kostnad för upplåsning:
Vardagar 07.00 – 16.00: 400 sek
Vardagar 16.00 – 20.00: 500 sek
Vardagar 20.00 – 07.00: 800 sek
Helgdagar, dygnet runt: 900 sek

Skadedjur
Du är skyldig att agera om du hittar olämpliga djur i din lägenhet, såsom vägglöss eller kackerlackor. Du gör en anmälan via Mina sidor.

Vad gör man själv som hyresgäst
Innan du gör din felanmälan så är det bra att känna till vad du som hyresgäst förväntas åtgärda själv.

Det här åtgärdar du själv i din lägenhet:

  • Byta till nya batterier i brandvarnaren om de går att byta
  • I kök och badrum rensa golvbrunn och vattenlås
  • Kontrollera och byta säkringar som hör till din lägenhet
  • I din lägenhet byter du själv lampor, lysrör, ugnslampa och belysning i badrumsskåp
  • Rengöra spisfläkt och dess filter samt vid behov byta filter
  • Rengöra de ventilationsdon som finns i din lägenhet
  • Rengöring bakom och under kyl och frysskåp samt rensning av avrinningsrör i kylskåp
  • Vid behov dra åt lösa skruvar på exempelvis dörrhandtag och skåpsluckor
  • Underhåll av egna installationer så som exempelvis tvätt- och diskmaskin
  • Problem med din fiber-tv eller fibernätverk, kontakta din tjänsteleverantör

Vi hjälper dig gärna med följande i din lägenhet:

  • Om du har en droppande eller läckande kran, element eller toalett så gör du en felanmälan
  • Stopp, eller bubblande ljud i avlopp trots att du rensat avlopp och vattenlås
  • Om du kyl eller frys går sönder, kontrollera först säkringarna och är det fortfarande fel så gör du en felanmälan
  • Om något av följande är trasigt eller löst så skall du göra en felanmälan:
    • Fasta belysningsarmaturer
    • Dörrar eller fönster fönster
    • Eluttag, uttag för belysning eller strömbrytare
    • Fast badrumsinredning som är trasig
  • Du saknar vatten i lägenheter eller tvättstugan
  • Värme som inte fungerar tillfredställande under en längre tid. Värmen justeras automatiskt efter utomhustemperaturen. Det innebär att det kan ta tid för värmen att ställa in sig
  • Tvättmaskin, torktumlare eller annan utrustning som är trasig eller saknas i tvättstugan